torstai-ilta
Päätimme ajaa yöksi Iniön Norrbyn erittäin mukavaan vierasvenesatamaan. Laituri oli melko täynnä ja keulasta kuului ilmoitus: "ei tällä puolen ole tilaa, laita pakki päälle". No laitoin pakin päälle ja mitään ei tapahtunut paitsi kierrosten nouseminen koneessa. Vene lipui hiljalleen eteenpäin ja ajauduimme onneksi tyhjään ravintolan laituriin.Vene laituriin kiinni ja tutkimaan syytä moiseen vedon puutteeseen:
- potkuri putosi
- vaihdevaijeri katkesi
- joku muu
Ensimmäisenä tietenkin aloin tutkimaan vaihdevaijeria. Koneen puolelta ei näe vaihteensiirtovipua, joten takakajuuttaan ja patjat ylös ja luukusta kurkkimaan vannasputken puolelta vaihdetta.
Tällöin selvisi, että vaihtoehto 3. joku muu on päivän syyllinen...
Vetus Uniflex vm. 1989 2200h on mennyt poikki
Joustokytkin pienentää värinöitä ja sallii 2° poikeaman koneen rihtauksessa. Kiinnitys akseliin on kartiolaipalla, joten akseliin ei tarvitse koneistaa kiilauria tai kartioita. Jostain syystä tämä kapine päätti porsia juuri nyt ja kerrasta poikki.
Soitto läheiselle venetelakalle http://www.bjorklundbatslip.fi/fin/Huolto.html, josko löytyisi apua. Suoraan laatikosta ei apuja löytynyt, joten päätimme jatkaa keskustelua aiheesta aamulla ja aloitin joustokytkimen irrottamisen akselista.
Kytkin on kiinni neljällä pultilla koneen vetolaipassa ja akselissa on kartio, joka on kiinnitetty kuudella M8 pultilla kuminiveleen. Vetuksen sivuilta löytyi onneksi vastaavan kapineen asennusohje, niin selvisi, että kolme muovitutilla suljettua reikää ovat ulosvetopulttien paikat. No niiden koko oli M10, eikä veneen pakissa ollut yhtään M10 pulttia.
Pillit pussiin ja saunaan. No saunassa tuli tilanteesta puhetta ja kanssaveneilijältä sain M10 pultit lainaksi. Pikku kierto pulteilla ja kartio oli irti kuminivelestä. Itse kartio tarvitsi muutaman iskun vasaralla ja sekin lähti akselista.
1. päivä perjantai
Uusi kuminivel laitettiin tilaukseen pikana Hollannista, koska Suomen maahantuojalle ei ollut niitä hyllyssä.
2. päivä lauantai, 3. päivä sunnuntai, 4. päivä maanantai, 5. päivä tiistai
Iniössä: lojumista, rullahiihtoa, uimista, saunomista, tylsistymistä, minigloffia jne.
6. päivä keskiviikko
Keskustelin maahantuojan kanssa puhelimessa tällaisen osan hajoamisesta. Muutama tuote menee vuodessa ja harvemmin hajoavat yht'äkkisesti. Saunaparlamentissa keskusteluissa kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan nivelen hajoamisesta.
(Äijänkarissa kuulin kuminivelen hajonneen, kun veneeseen oli vaihdettu kone ja se oli rihdattu erittäin huonosti (vinossa 8°). Tässä vinoudessa se oli kestänyt 300h.)
Sain maahantuojalta DHL:n seurantakoodin, mikä kertoi että puketti oli lähtenyt Hollannista vasta maanantaina. Keskiviikkona se kuitenkin oli otettu Turussa auton kyytiin...
Ei tullut keskiviikkona Iniöön.
7. päivä torstai
DHL seuranta kertoi, että paketti oli toimitettu Iniössä puolen päivän jälkeen. Lähdin hakemaan båtslipiltä pakettia. No ei ollut tullut vielä, mutta pienen selvittelyn jälkeen selvisi, että se on tiputettu Kustavin lauttarantaan ja tulee seuraavalla yhteysaluksella Iniöön. No se puketti tuli vihdoin käsiin. Eikun takaisin Norrbyhyn asentamaan kytkintä. Neljä pulttia laippaan ja kuusi pulttia kartioon ja eikun menoksi....
No eihän ne kytkimen pultit sitten sopineetkaan koneen laippaan. Murikka irti akselista ja sitten päätin ottaa laipan irti vaihteistosta, niin olisi helpompi tutkia pöydällä tilannetta. Yanmarin vaihteen laipan irroittaminen on yksinkertainen: Mutterin lyöntilukitus auki, Kaksi pitkää M8 pulttia rei'istä läpi ja kiinni vaihteiston runkoon.
Mutteri 30mm hylsyllä auki --> HUOM! VÄÄRÄNKÄTINEN KIERRE <-- div="">
-->
Yanmarin vetolaippa ja vanhan Uniflexin keskitysrengas
Pieni mittaheitto pultit ovat kytkimessä 82 mm jaolla. Yanmarin laipassa 78 mm jako
Ilta alkoi olla jo melko myöhä ja sain sovittua båtslipin kanssa, että pääsen poraamaan uudet reiät perjantaina.
Uusien reikien paikat. Helppo poraus tulossa, mikäli pylväsporassa on ristisyöttöpöytä ja/tai jakopöytä. Reikien ja laipan reunan välille jää vain 4 mm rautaa...
Vanhassa kytkimessä on valussa poraukset Yanmarin 78 mm jaolle ja porauksen paikat Volvon 80 mm jaolle.
8. päivä perjantai
Ei ollut jakopöytää eikä ristisyöttöpöytää... Onneksi kuitenkin pylväspora, tönäri, harppi, viivain ja reipasta insinöörimieltä. Harppimetodilla sain porausten paikat merkittyä ja poraukset alkakoon.
Ensimmäinen reikä ja tästä pienet tarkastukset muihin reikiin. Ihan hyvältä näyttää.
Reikien poraus sujui ihan mallikkaasti, kuitenkin kokoajan takaraivossa jyskytti: "toivottavasti mittaus meni oikein..."
-->
Menihän ne mittaukset melko mallikkaasti pienellä viilauksella sain laipan sopimaan pultteihin ilman vasaraa. Sormella tunnustellen poraukset meni 0,5 - 1 mm sivuun, eli ei ihan keskeistä porausta tullut.
Kävelin takaisin veneelle ja keskustelin maahantuojan kanssa tästä tilanteesta. No sieltä vetuksen kuvastosta ei mitenkään selviä, että Uniflex13 on Hurth kytkimen jaolla 82mm
https://www.vetus.com/en/conexion-flexible-uniflex-13-8169.html
Ei myöskään asennusmanuaalista:
https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20190603112138_0.pdf
Muutama sivu vetuksen katalogia eteenpäin selattuaan maahantuoja löysi sieltä sovitelaipan:
https://www.vetus.com/fi/vetus-adapter-flange-for-yanmar-and-kanzaki.html
Tilasin osan tulemaan ja yllätys Hollannista se tulee...
Veneellä tutkin vetuksen kuvastoa ja tuossa katalogisivussa ei mainita KM3A vaihdettta mikä veneessä on...
No onneksi maininta löytyi täältä https://www.vetus.com/media/wysiwyg/Technical-documentation/Sterngear/FLANGE1_2_installation_instruction.pdf
Eli nyt odotellaan sovitelaippaa...
Tuo millin heitto porauksissa teki sen, ettei yli 4kts vauhtia voinut ottaa moottorilla, kun alkoi taulut putoamaan seinältä ravistuksesta.
Potkurinakseli valui alaspäin melko vähän juurikin sai kytkimen mahtumaan laipan ja akselin väliin. Pohdin, että mahtaako johtua siitä, että potkuri ottaa kiinni peräsimeen. Sitten keksin, että siellä varmaankin akselisinkki ottaa tukilaakeriin ja estää akselin ulosmenemisen.
Otetaan tulevalla viikolla vähän ylös ja siirretään sinkkiä ylemmäksi akselissa sitten on tilaa akselin ja koneen välillä.
Kävelin takaisin veneelle ja keskustelin maahantuojan kanssa tästä tilanteesta. No sieltä vetuksen kuvastosta ei mitenkään selviä, että Uniflex13 on Hurth kytkimen jaolla 82mm
https://www.vetus.com/en/conexion-flexible-uniflex-13-8169.html
Ei myöskään asennusmanuaalista:
https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20190603112138_0.pdf
Muutama sivu vetuksen katalogia eteenpäin selattuaan maahantuoja löysi sieltä sovitelaipan:
https://www.vetus.com/fi/vetus-adapter-flange-for-yanmar-and-kanzaki.html
Tilasin osan tulemaan ja yllätys Hollannista se tulee...
Veneellä tutkin vetuksen kuvastoa ja tuossa katalogisivussa ei mainita KM3A vaihdettta mikä veneessä on...
No onneksi maininta löytyi täältä https://www.vetus.com/media/wysiwyg/Technical-documentation/Sterngear/FLANGE1_2_installation_instruction.pdf
Eli nyt odotellaan sovitelaippaa...
Tuo millin heitto porauksissa teki sen, ettei yli 4kts vauhtia voinut ottaa moottorilla, kun alkoi taulut putoamaan seinältä ravistuksesta.
Potkurinakseli valui alaspäin melko vähän juurikin sai kytkimen mahtumaan laipan ja akselin väliin. Pohdin, että mahtaako johtua siitä, että potkuri ottaa kiinni peräsimeen. Sitten keksin, että siellä varmaankin akselisinkki ottaa tukilaakeriin ja estää akselin ulosmenemisen.
Otetaan tulevalla viikolla vähän ylös ja siirretään sinkkiä ylemmäksi akselissa sitten on tilaa akselin ja koneen välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Suodatetaan hieman jo näin aluksi, avataan jos kommentointi pysyy asiallisena ;)