maanantai 8. maaliskuuta 2010

Kotitalokierros

Googlen katukuvat on ihan hauskoja, päätin tehdä pienen kierroksen vanhoihin kotitaloihin.

1975 - 78 Oikeestaan ei vois asua keskemmällä kaupunkia

1978 - 82 Sama kortteli kuin edellinen


1982 - 88 Tää oli jo aikas laitakaupungilla koulumatkaakin oli hurjat 750 m


1988 - 96 Muutettiin maalle, tästä 5 kilsaa pohjoiseen, niin näki ekat lehmät


Tämmösiin osoitteesiin postit tuli 1995 - 96 Kumma juttu, ettei lähempiä kuvia ole saatavilla ;)


1996 - 1998 Tämä oli ihan ensimmäinen oma koti.


1998 - 2003 Tässä sai hankittua ekan asuntolainan


2003 - Opiskelija-asumista parhaimmillaan


Aika vähän on osoitteita kertynyt.

torstai 4. maaliskuuta 2010

Lehtori yritti polttaa opiskelijan auton!

Tuolla raflaavalla otsikolla päästään käsiksi parin viimepäivän autorempan tunnelmiin. Käväsin näyttämässä ranskalaista siirtovälinettä katsastussedälle ja katsastussetähän nappas siihen sellaisen aina niin mieltä ylentävän "hylätty"-leiman. Itse viat ei olleet mitään maailmaa kaatavia, mutta tiedossa oli, että niihin vikoihin käsiksi pääseminen autossa on viheliäistä. Vikakohteet sijaitsivat pyörien tukivarsissa ja jokainen voi viettää hetkisen miettimällä, kuinka helppoja avattavia ovat pultit, jotka ovat olleet puolisen vuotta vuodesta suolavesikylvyssä vuodesta -98.

Näppäränä tk-janppana sitten tein sotasuunnitelman ranskalaisen siirtovälineen kuntoon saattamisesta. Takaa vaihdoin vain ne yhdet tukitangot, jotka olivat väljistyneet (ihme tavaraa nykyään, kun mikään ei kestä 12 vuotta tai liki 370 tkm) ja laitoin takajarruihin uudet jarrupalat. Tässä oli taasen havaittavissa, että hyvää ja halpaa ostaessa pitää ostaa molemmat. Vanhat jarrupalat olivat taattua varaosakaupan halpakamaa ja ne oli kuluneet jo täysin, kun samassa ajassa etujarruissa olleet "oikeanmerkkiset" palat olivat edelleen kuin uudet. Nyt on takanakin "oikeanmerkkiset" jarrupalat. Touhuamisessa ei tapahtunut mitään suunnatonta tai maailmaa räjäyttävää. Itseasiassa homma sujui oikein mukavasti ja mallikkaasti. Moottorin öljynvaihtokin tuli siinä saalla tehtyä. Ainoastaan yhteen sormeen piti laittaa kaikkivaivatparantavaa Mikki Hiiri laastaria.

Ongelmat ja vääntö alkoikin sitten, kun ryhdyin touhuamaan etupään osien vaihtoa. Iskunvaimentimen yläpäässä on laakerit, minkä varassa etupyörä kääntyy ja ne oli katsastussedän mielestä vaihtokunnossa. No jokatapauksessa joutuisin purkamaan koko etupään jousituksen, niin aattelin sitten samalla vaihtaa etuiskunvaimentimet.

Aloitin hommat repsikan puolelta. Iskarin irrottaminen oli sanalla sanoen mielenkiintoista ja siinä touhutessa sain sopivasti kädet täyteen pieniä haavoja. Vanha laakeri oli sellaisessa kunnossa, että päälleni satoi laakerikuulia, kun otin iskarin pois etulokasuojan sisältä. Ei se katsastussetä ihan turhasta niuhottanut. Olin oikein tyytyväinen homman suoritukseen ja lopputuloksena lokarin sisällä maailmaa ihmetteli uusi iskari.

Kuskin puolelle sitten lähdin touhumaan samaa hommaa. Sain iskarin alapään irti pyörännapa-olkavarsi kombinaatista ja yhtäkkiä kuului julmettu lirinä jostain. Näppäränä poikana tein Knatterton tyylisen johtopäätöksen, että jostain tulee nestettä lattialle, koska täällä lirisee. Nestevuodon paikkakin löytyi, se tuli vetoakselin sisäpäästä ja se oli vaihdelaatikon öljyä. Olin sitten vetänyt olkavartta hieman liikaa ulos ja olkavarressa on kiinni vetoakseli, joka siis oli liukunut ulos vaihdelaatikosta. Hetkisen siinä sitten vääntelin osia eri asentoihin ja totesin, ettei sitä taida saada paikalleen ilman lisäkäsiä. No auto jäi yöksi autohallille ja aamulla hakemaan ensin vaihdelaatikkoon uudet öljyt ja lisäkädet mukaan.

Vetoakseli saatiin takaisin paikalleen ja iskarisysteemit paikalleen. No hommanhan piti olla sitten niinkuin valmis. Vielä alapallonivelen kiristäminen, renkaat alle ja eikun kovaa ajoa seuraavat 300 tkm. Jostain syystä alapallon mutteri hyppäsi kierteiltään ja tuli pieni tenkkapoo. Ongelma oli hieman isompikin, koska pallonivelen varrestakin lähti kierteet kävelemään kierteiden hautausmaalle. Ryhdyttiin sitten tutkimaan alapallonivelen ongelmaa ja korjausoppaan selailun jälkeen apukädet kiinnitti huomionsa pieneen tekstinpätkään: "Ole myös työskennellessäsi koko ajan riittävän varovainen, jottei alapallonivelen suojakumi pääse hiukkaakaan vahingoittumaan.". No pallonivelen kumi oli hieman revennyt irrotustouhussa, eli tuloksena oli vielä kaiken päälle alapallonivelen vaihto.

Kahvitauko ja vierailu naapurissa olevaan varaosaliikkeeseen ja uudet alapallonivelet matkaan mukaan. Takaisin auton viereen ihmettelemään pallonivelten vaihtoa. Pallonivelen asennukseen oli jokin ranskalainen ajoneuvoinsinööri keksinyt: "tehdään tää pallonivelen vaihto todella hankalaksi, kun meillä täällä tehtaalla on ihan käyttämättömänä nämä erikoistyökalut nro 0615J, niin alapallonivelhän voisi olla kiinnitetty kyseisellä työkalulla". Kaiveltiin siinä työnohjaajien työkalujemmoja ja yritettiin etsiä, josko löytyisi sopivaa työkalua. Tulos oli kehnonlainen ja työkaluvalmistus oli seuraavana ohjelmassa. Metallityöt on, jos vertaa niitä puutöihin, aina ollut minulle helposti lähestyttäviä ja sujuvia. Ei mennyt kauaakaan, kun putkesta ja metallitangosta oli syntynyt pallonivelen avaustyökalu melkein kuin työkalu nro 0615J. Työkalu paikalleen ja reipas vääntö putkitongeilla. Tuloksena oli avaimen hyppääminen ja yhden nastan repeäminen työkalusta. Pallonivel ei hievahtanutkaan, mikä ei sinänsä ollut lainkaan yllättävää.

Nyt alkoi olla jo uskonpuutteen hiipiminen puseroon todella lähellä. Ei tätä niveltä saa vaihdettua lainkaan "kotikonstein". Mutta miten tän ranskalaisen siirtovälineen saa siirrettyä johonkin asianmukaiseen korjaamoon, kun siinä ei ole etupyörän ripustus paikallaan? Lehtori SK oli siinä puuhaamassa omiaan ja tuli mukaan ihmettelemään siirtovälineremonttia. Aikansa katseltuaan hän haki hyllystä reilun metrin mittaiset putkitongit ja tuumasi, että kyllä se näillä irtoaa. Apukädet nauroi jättimäisille putkitongeille: "kyllä isot työkalut on aina miehekkään näköisiä". Väänsimme siinä hetken putkitongeilla ja tuloksena oli muodottomaksi muotoutunut pallonivelen juuri. Tämä muodonmuutos tietenkin aiheutti sen, ettei työkalu nro 0615J enää ikinä voisi avata palloniveltä. Mieleen hiipi taasen se kyltti minkä näin jossain korjaamolla: "Hyvät vaimot! Korjaamme kyselemättä kaiken, mitä miehenne on jo yrittänyt korjata." Lehtori SK sitten keksi ratkaisun ongelmaan ja haki paikalle kaasuhitsausvälineet. Hetken kuluttua sininen liekki loimotti ja lehtori ryhtyi polttamaan opiskelijan autoa. Lämpöä pallonivelen juureen ja uudestaan putkitongeilla kiinni ja pienellä narahduksella pallonivel aukeni. Tunne oli kuin Die Hard elokuvan kassakaapin avauskohtauksessa, korvissa soi sama musiikki. Uuden pallonivelen asennuksessa ei ollut mitään mainittavaa vaikeutta ja toisen puolen pallonivel aukeni todella helposti, kun metodit olivat selkeänä käytössä. Aikaa jälkimmäisen pallonivelen avaamiseen meni noin 1/5 ensimmäisen nivelen avaamisesta. Vielä uudet öljyt vaihdelaatikkoon ja voilá ranskalainen siirtoväline oli taasen ajokuntoinen. Käynnistelin sitten ranskalaista siirtovälinettä ja se olikin melko heikon oloista, koska radio oli ollut tietenkin päällä pari päivää, niin akkuhan oli melko sippi. Lähti se kuitenkin käyntiin.

Tein itse ja säästin metodilla kun näitä hommia tekee, niin ei oikeen voi tuntipalkkaa laskea. Aikaa koko systeemiin meni melkoisesti, mutta taas sai kokemusta auton korjaamisesta. En ollut koskaan aikaisemmin kyseisiä osia vaihdellut mihinkään autoon, joten tyhjältä pöydältä jouduin liikkeelle lähtemään. Yhteensä hommaan meni 27 h, mistä apukädet oli mukana 9 h.

Vaihdettuihin osiin meni ~350 € ja jos korjaamon laskutustunti olisi 45 €/h. Korjaamo ehkäpä tekisi homman kahdessa ja puolessa työpäivässä, niin työn hinta olisi ollut 900 €. Kokonaissummaksi olisi tullut 1250 € ja mun mielestä se on aikas julmettu summa. Tästä kyllä vielä puuttuu nelipyöräsuuntauksen hinta, mihin sain ajan vasta maanantaille. Pitää sitten päivittää loppusummat kohdilleen. Eihän auton pito mitään ilmaista ole, mutta itsetekemällä säästää huomattavia summia rahaa. Joitain hommia kyllä voi suoraan laskea, että ne on kannattavampaa teetättää korjaamolla, koska ne on hankalia tai todella työläitä esimerkiksi nokkahihnan ja vesipumpun vaihdatin aikanaan korjaamolla, kun oli vielä hyvä tarjous hommasta. Onneksi on käytössä koulun autohalli, niin pääsee tekemään asianmukaisissa tiloissa hommia. Takavuosina on tullut ylläpidettyä pariakin autoa ihan vain taivasalla rivitalon pihassa. Enää ei oikein taivasalla viitsisi könytä auton kimpussa.

Taidan lähettää jonain heikkona hetkenä Alfamer kustantamoon pienen tekstinpätkän, millä voisivat korvata nykyisen korjausoppaan ohjeen: "alapallonivelen vaihto on kotikonstein lähes mahdotonta, teetä alapallonivelen vaihto valtuutetussa korjaamossa". Ei se mahdotonta ole, tarvitaan vain hitsausliekki ja isot putkitongit...

Lisäys 8.3-10 Nelipyöräsuuntaus kustansi 70€ ja pieniä heittoja oli. Jälkikatsastus oli läpihuutojuttu, inssi vain kurkkas alle ja tuumas, että uusia osia näkyy. Nyt ei muuta kun kovaa ajoa...

torstai 25. helmikuuta 2010

Opinnäytetyö villasukat


Lankatekniikoiden kurssilla käsityötieteen perusopinnoissa tehtävänä oli villasukat. Päätin kokeilla kirjoneuleen käyttöä sukan varsissa ja olihan se mielenkiintoinen kokeilu. Aluksi piti tehdä salmiakkikuvioita, mutta vaihdoin sen hakakuvioksi. Neuloessa oli ihan kiittettävä laskeminen, että kuvio liikkui oikeassa suhteessa. Vahinko vain ettei kuvassa näy toinenkin sukka, koska siinä kuvio kiertää vastakkaiseen suuntaan. Kantapää on puolipatenttia ja lankana on Novitan Nalle. Sukan varsi ei käytännössä paljoa jousta, joten sukkien käyttömukavuus ei ole parhaimmasta päästä. Varsi on nurjalla kulkevan lankakierron takia melko paksukin.

Ihan onnistunut kokonaisuus, vaikka nuo ovat vasta toiset tekemäni sukat. Kun vanhalla iällä aloittaa uusien tekniikoiden opiskelun, niin ei vielä ole paljoa ehtinyt valmiiksi saamaan.

torstai 18. helmikuuta 2010

Kissa nimeltä Julius

Alkukesästä 1982 meille tuli kissa. Komea frakkipukuinen katti, jonka rodusta olimme ihan varmoja, että se on Nuubialainen temppelikissa. Julius oli kuulemma 2-vuotias, kun sen meille välitti Kissojen katastrofiyhdistys.

Julius oli todellinen koti- ja ihmiskissa. Tykkäsi olla sylissä ja muutoinkin ihmisläheinen. Joskus sitä pohdittiin, että ehkä se vielä jonain päivänä puhuukin meille. Pienelle Äijäkutojalle Juliuksesta oli paljon iloa, kun koulun jälkeen oli jotain seuraa kotosalla. Ainakin siitä asti olen ollut kissaihmisiä.

Monta kissa-aiheista piirustusta on tullut tehtyä ja hieman muutakin:



Muistelujeni mukaan tämä käsinukke on tehty ekalla luokalla. Käsinukke on huopaa ja detaljit on liimattu. Opettaja on varmaankin ommellut kappaleet yhteen, koska se on koneommelta.

Julius vietti kerrostalokotikissan elämää ulkoillen parvekkeella ja nukkuen mieluiten liinavaatekaapissa. Valjaissa ulkoilu ei oikeen onnistunut koskaan, kun kissalta suli jalat alta, jos sille laittoi valjaat. Kesällä se pääsi toteuttamaan villejä tappajanvaistoja mökillä, missä se piti meidät hyvin ruuassa. Mieleenpainuneita saaliita oli ainakin: vaskitsa, lähes elävä variksenpoikanen, minkä se päästi pirttiin irti, maamyyrä, joka on todella söpö otus millä on hieno samettinen turkki (pienenä mun suosikki oli Myyrä-piirretty).

Julius saavutti 8 vuoden iän ja rupesi jo muistuttamaan vanhaa kissaa, mutta sitten muutettiin rivitaloon ja mitä tapahtui - Julius nuortui heti ainakin 10 vuotta, kun pääsi viettämään ulkoilevan kotikissan elämää. Viihdyttihän se kovasti meidän henkilökunnan elämää, kun kissa halusi ulos terassin ovesta ja hetken kuluttua se oli talon kiertäneenä naukumassa sisään ulko-ovesta. Eli tyypillisintä kissan toimintaa. Pieniä hankaluuksiakin siitä aina välillä koitui, kun alueella ulkoili muitakin otuksiakin. Useita pieneläinklinikkareissuja joutui tekemään, kun milloin oli poski purtu puhki tai korvat oli muutoin vain repaleina.

Loppuvuodet vanhan kissaherra Juliuksen elämä järkyttyi, kun taloon tuli uudeksi asukkaaksi laboratorionoutajan pentu. Pentukoira kulki matalana lattioilla ja Julius kulki kissamaiseen tapaan huonekaluja pitkin ja sähisi koiralle. Kyllä siinä oli koiralle kova koulu. Juliuksen aika jätti sitten lopullisesti, kun leikatuilla kollikissoilla niin yleinen munuaisvaiva iski lopullisen niitin. Viimeisen nukkumapaikan Julius sai orvokkipenkistä, mikä oli kesäisin sen päivänokos- ja väijypaikka. Laboratorionoutaja vartioi pari päivää tiivisti kissakaverinsa lepopaikkaa ja oli sekin vähän ihmeissään, että mihin se kissa katosi.

Meillä Julius oli 16 vuotta ja mikäli se oli kaksivuotias meille tullessaan, niin ikää oli lopulta 18 vuotta. Melkoinen ikä kissalle.

Monta vuotta meni välillä kissatonta elämää, mutta onneksi taas on kissa taloudessa.

Laivakissa Emppu

maanantai 15. helmikuuta 2010

Stopmotion animaatio

Laitetaan arkistojen aarteita näkyville.



ROKL:n kuvataiteen vapaavalintaisen animaatiokurssin tuotos. 536 still-kuvaa Pääosin yksi still näkyy 4/25sec. Video on prosessoitu Final Cut ohjelmistolla ja muzakit on tehty Soundtrack ohjelmalla.